De eerste week! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Doret - WaarBenJij.nu De eerste week! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Doret - WaarBenJij.nu

De eerste week!

Door: Doret

Blijf op de hoogte en volg Doret

06 Maart 2016 | Suriname, Paramaribo

Hallo iedereen!

Daar ben ik dan, in het mooie Suriname! De eerste week zit er alweer op. De reis begon met mijn wekker om vijf uur `s ochtends, maar dat was niet zo erg omdat ik toch al stond te springen van de zenuwen. Mijn zus Larissa, broertje Corné en vriendin Jalita waren naar mijn huis gekomen om mij uit te zwaaien, heel lief! Op Schiphol heb ik samen met mijn ouders, Alwin, mijn vriendin Sharlon en haar lover Jan nog wat gedronken en toen langzaam naar de gate gelopen. Na het afscheid (met wat traantjes) ging het heel snel. Na de douane zaten we met een half uur in het vliegtuig. De vliegreis vloog letterlijk en figuurlijk voorbij! En je hoeft ook niet bang te zijn dat je geen eten krijgt in het vliegtuig, want ik kreeg twee warme maaltijden, nootjes, drinken enz.

Toen het vliegtuig ging landen vlogen we over de palmbomen heen. Het leek er even op dat het vliegtuig gingen landen in de jungle! Toen de deur van het vliegtuig open ging, voelde ik de temperatuur stijgen. Het lijkt een beetje op de Vlindertuin van dierentuin Emmen, maar dan nog 20 graden warmer haha! Na wat controles stond er een bus op ons te wachten om ieder af te zetten bij zijn of haar huis. Wij werden met ons zessen hartelijk ontvangen door onze huisbaas-familie Amal! Mevrouw Amal had voor ons bami met kip gemaakt, heel lekker! Na het eten zocht ik mijn laatste energie bij elkaar om de klamboe enigszins goed op te hangen en een kakkerlak te vermoorden. Toen dat klaar was kon ik eindelijk mijn bedje in te duiken. Drie uur slapen in 48 uur brak mij toen wel een beetje op. Ik moest erg wennen aan de geluiden van vogels en krekels, maar heel bijzonder om alle geluiden te horen. Af en toe een auto met een lekke uitlaat of een auto met discospeakers die een hele discotheek voor muziek kan voorzien, maar ach ook dat had wat!

De eerste paar dagen waren we vooral op zoek naar een supermarkt, pin-automaat en hebben wij kennis gemaakt met onze contactpersoon Chrystabelle. Zij wordt onze contactpersoon/helpdesk. Het viel mij gelijk op dat alle mensen hier zo aardig zijn en behulpzaam. Als je iemand om de weg vraagt lopen ze met je mee of leggen ze lachend uit waar het is. Het fietsen is heeeel bijzonder hier. Als eerste rijdt iedereen links in plaats van rechts, vooral bij rotondes is dat even wennen. Dat links rijden geeft al een soort error in mijn hoofd. Er zijn bijna geen fietspaden, dus af en toe is het slalommen tussen de auto's. Het toeteren van auto's en reacties krijgen van: "hee schatje bij mij of bij jou vanavond?" of "Mag ik je voelen?" moest ik even aan wennen, maar vaak moet ik erom lachen. Ik dacht dat ik alle slechte openingszinnen wel gehoord had na 24 jaar, maar dat is hier nog helemaal niets! Kortom heel bijzonder. Het woord "bakra" hoorden we ook veel, dat wil zeggen Hollander of blanke. Toen wij naar de markt gingen voelde ik mij heeeel erg een "bakra", maar toch heb ik geen moment gehad dat ik mij niet veilig voelde. Het is even wennen om bijna als enige blanke daar te zijn, mocht je toch een blanke zien, 9 van de 10 keer is het een toerist of een student. Op de markt hebben we heerlijke mango's gekocht en natuurlijk bananen.

De eerste week hebben we vooral rustig aan gedaan en op onderzoek geweest waar alles te vinden is. Na een aantal dagen begin ik aanknopingspunten te vinden en straten te herkennen. Dinsdag hebben ik, Anniek, Kim en Roos kennis gemaakt met onze stagebegeleidster. Ik kreeg direct een goed gevoel over het project. We gaan een lessenpakket ontwerpen met als thema's hygiëne, seksuele vorming en voeding. Omdat de schoolbussen op dit moment staken, is het even afwachten wanneer wij de scholen kunnen bezoeken net buiten de stad. Onze stagebegeleidster vertelde dat op elke school een keuken is, dus een kookles moet wel lukken hier!

Woensdag en donderdag heb ik kennis gemaakt met het uitgaansleven in Suriname. In Havana waren er Surinamers en Nederlandse studenten. Het was vooral dansen, dansen en nog eens dansen! In het begin denk je niet te gek doen want het is zo warm, maar ach je zweet toch al dus hopla de dansvloer op! Aanstaande maandag staat ons eerste lesje salsadansen op het programma, ik ben benieuwd!! Verder zijn we nog bij een klein kroegje "Locco" geweest. Daar hebben we als groep wat mensen leren kennen en we werden direct uitgenodigd voor een tuinfeest (wat later een verjaardag bleek te zijn). Er was een groep jongens die goed konden dansen, heel gaaf om te zien! Even met z'n vieren een salto naar achteren doen...geen probleem voor deze mannen. Vrijdag zijn we naar een georganiseerde poolparty geweest op het dak van een verlaten hotel. Daar waren voornamelijk studenten, zo leer je steeds meer mensen kennen. Ik had mijn bikini niet aan gedaan, want ik had van verschillende mensen gehoord dat er nog al "vieze" praktijken gebeuren in het zwembad. Toen ik een stelletje met mijn eigen ogen zag "praktijken" (laten we het zo maar noemen), was ik erg blij dat ik naar deze mensen geluisterd heb, dank u!!

Zaterdag zijn we met de huisbaas-familie een dag naar white beach geweest. De heenweg reden we over een slechte weg met veel gaten en drempels..en jawel band lek! We moesten een klein stukje lopen naar een tankstation en wachten tot meneer Amal terug kwam. Na een kwartier kwam hij terug met een nieuwe band. De ANWB kan hier nog wat van leren! Normaal bel je in Nederland al een kwartier met de callcenter van de ANWB met 10 keuzemenu's en heb je nog niet eens kunnen vertellen wat er aan de hand is. Eenmaal aangekomen werd het duidelijk dat dit een super mooie dag ging worden. Palmbomen, hutjes, strand, water, zon, rivier als uitzicht..ben ik wat vergeten? Ik zal wat foto's toevoegen zodat jullie uit het koude Nederland mee kunnen genieten! In het begin was het spannend om het water in te gaan..je hoort wel eens dat er een verdwaalde piranha kan zwemmen die net achter het visnet was ontsnapt. Niet te veel bij nadenken en lekker genieten en dat hebben we ook echt gedaan! Helemaal uitgerust en een rode huid gingen we terug naar huis. Ook al smeer je 5 keer met zonnebrandcrème en is het bewolkt..je kunt nog verbranden. 's Avonds hebben we gegeten bij de Chinees, kip-ananas...who wat lekker! Kortom echt een top dag en super leuk om met familie Amal op pad te zijn geweest.

Heeeeeel kort samengevat was dit mijn eerste week. Het was meer een vakantieweek, wat ze hier noemen "No Spang" (geen stress), maar dat was ook wel nodig om aan het tropische klimaat te wennen. Vanaf volgende week gaan we beginnen met ons plan van aanpak en informatie zoeken dat wij zo snel mogelijk naar de scholen kunnen buiten de stad.

Mi o syi!

Doret


  • 07 Maart 2016 - 11:57

    Sharlon:

    Jeeeeeeeetje!
    Ik weet het al hoor, ik ga de komende 4 maanden alleen maar jaloers zijn.

    Lekker genieten meid, XX

  • 07 Maart 2016 - 13:38

    Evelien:

    Geweldig!!! En het wordt alleen maar mooier haha, genietse!

  • 07 Maart 2016 - 14:27

    Nienke:

    Aaah leuk, klinkt fantastisch!
    Veel plezier en tot het volgende verslag! xx

  • 07 Maart 2016 - 16:52

    Agnes:

    Wauw! Gaaf hoor Doret. Super veel plezier daar. Xx

  • 07 Maart 2016 - 20:01

    Henriette:

    Leuk om je verhalen en foto's uit Suriname te volgen. Liefs

  • 07 Maart 2016 - 22:39

    Marietje :

    Super wij blijven je volgen veel plezier en geniet liefs ons

  • 08 Maart 2016 - 11:31

    Hennie Smid:

    Mooi verslag en mooie foto's Doret. Veel plezier!! Ik ga je proberen te volgen.:)

  • 14 Maart 2016 - 10:32

    Roely:

    Wat een mooi verslag. Volgens mij heb je het daar al goed naar je zin. Veel plezier.

  • 15 Maart 2016 - 20:02

    Jolien Pol:

    Leuk verhaal Doret, Ik ga je zeker volgen. Succes en veel plezier!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Doret

Voor mijn ISD-minor ga ik stage lopen in Suriname! Je kunt hier mijn blog's en foto's bekijken Veel plezier!!

Actief sinds 06 Maart 2016
Verslag gelezen: 458
Totaal aantal bezoekers 5686

Voorgaande reizen:

06 Maart 2016 - 31 December 2016

ISD-Minor Suriname

Landen bezocht: