Alwin in Suriname - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Doret - WaarBenJij.nu Alwin in Suriname - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Doret - WaarBenJij.nu

Alwin in Suriname

Blijf op de hoogte en volg Doret

10 Mei 2016 | Suriname, Paramaribo

Hallooo, Fawaka?

Het is al even geleden dat ik een blog heb geschreven, maar ik heb niet stil gezeten! Vrijdag 22 april was het eindelijk zo ver! Alwin kwam voor dertien dagen naar Suriname toe. Anniek en Laura gingen mee naar het vliegveld om Alwin op te halen. Hij had twee uur vertraging, maar rond 23.30 uur kwam meneer met een vest, lange broek en een trui eindelijk door de deur heen. Na een aantal dikke knuffels was het direct weer als vanouds. Na een uurtje waren we weer terug in de stad en gingen we op tijd naar bed, het is hier namelijk 5 uur eerder dan in Nederland en kon Alwin even bijtanken!

De eerste dag ging in de stad laten zien aan Alwin. Ik moest als gids spelen...volgens mij ben ik wel geslaagd voor dit nieuwe talent. Het scheelt dat wij vlak bij de winkelstraat wonen, dus gingen we lopend heen (en kon Alwin alvast wennen aan het SUPER gestructureerde verkeersregels hier). Alwin had duidelijk moeite met de temperatuur en we besloten al snel om een MC Flurry te halen. We zijn daarna naar de grote markt geweest en hebben we (hoe Surinaams) een trosje bananen gekocht. Er kwam een meneer naar ons toe die vertelde dat hij voor mij een mooie man had en voor Alwin een mooie vrouw.. Helaas hebben wij dit aanbod afgeslagen ;). Bij de waterkant hebben we een banaan gegeten en lekker bijgekletst over het huis en over de afgelopen 8 weken. Dan merk je ineens weer hoe lang je weg bent!

De tweede dag zijn we fietsend naar de Palmentuin gegaan. We hadden wat eten en drinken bij ons om in de Palmentuin op te eten. Alwin zijn aandacht was snel gericht op een pad en wat voor één! "Whoooo wat een grote pad jeeeuuutjee moet je kijken! Na een grote fotoshoot en wat selfies met de pad gingen we terug naar de fiets en gingen we rondfietsen door de stad. 's avonds zijn we met mijn huisgenoten uit eten geweest bij het vat. Daarna hebben we ons tassen ingepakt, want morgen gaan we voor 4 dagen op trip naar Ston island, Brownsberg, JawJaw en Idadou.

De wekker ging al vroeg de derde dag. Na een ontbijtje moesten we een stukje lopen om naar het bedrijf te gaan waar wij de trip geboekt hebben. Het bleek dat de eerste dag en nacht zes andere mensen mee gingen, gezellig! Daarna gingen we verder met de gids naar de andere bestemmingen. Het was 2 uur rijden voordat wij aankwamen bij Ston Island, maar dat was de moeite waard. Wat een uitzicht en de zon scheen! We gingen zwemmen in het water en de "versteende bomen". Er zaten allemaal kleine visjes aan je te knagen...soort goedkope Dr. Fish verhaal..In de namiddag gingen we met de groep op het water varen. Dat was heel bijzonder om tussen de versteende/verrotte bomen te varen. Er kwam een dreigende zwarte lucht aan met onweer, dus konden we helaas niet stoppen bij een eiland. Toen we terug waren ging het inderdaad los, wat een regen! De kok had heerlijk eten gemaakt en wat natuurlijk niet mocht ontbreken was de kip met botten! We hadden een bed in ons huisje, maar vanaf morgen gaan we in de hangmat slapen.

De wekker ging alweer vroeg en de kok had weer een heerlijk ontbijt gemaakt! En ik was helemaal gelukkig, want er was kaas bij het ontbijt!! eindelijk na 8 weken weer kaas!! Om 9.00 uur vertrokken we richting Brownsberg, super leuk om elke nacht op een andere locatie te slapen. Het had goed geregend dus er waren veel bobbels in de weg (die niet altijd zichtbaar waren). We gingen een wandeling maken naar de watervallen. Het was een beste afdaling, maar naar een anderhalf uur kwamen we eindelijk aan bij de waterval! Heerlijk om even in het water te zitten met de voeten! Ik heb mijn broek maar niet uit gedaan om te zwemmen, anders kreeg ik hem door het zweet niet meer aan vreesde ik.. Na een kwartier moesten we helaas weer terug, want de groep van 6 personen moesten op tijd weg om naar een andere locatie te gaan. Het was een beste klim om weer naar boven te gaan. Een historisch moment..Doret heeft voor het eerst in haar leven zweet op haar voorhoofd gehad...normaal is alleen mijn rug hier een waterval..Alwin vond het zo bijzonder dat hij er een aantal foto's gemaakt heeft als bewijs, bedankt schat! Toen we weer terug waren ging de groep weg en bleven we alleen over met de gids. We hebben de hangmatten opgehangen en gegeten. Toen we de gids vertelden dat wij uit het oosten kwamen vroeg hij: komen jullie uit Hardenberg? Wij keken elkaar aan: "haha ja daar komen we echt vandaan!" De gids had een aantal vrienden wonen in Hardenberg en ging daar regelmatig naar toe, hoe toevallig..en natuurlijk is het allerlelijkste gebouw van Nederland (mocht je het gemist hebben, het gemeentetehuis van Hardenberg) ook uitvoerig besproken met foto's en al. Zo konden de andere gidsen ook mee lachen.

Het was een bijzondere nacht in de hangmatten..we hoorden dieren langs onze hut lopen, de brulapen waren aan het brullen (heb de lamp maar aangehouden 's nachts, anders leek het net een foute horrorfilm) en er waren genoeg dieren die onze hut aan de binnenkant kwamen bewonderen. In de ochtend kwam de gids bij ons en liet de brulapen in de boom zien. Ze waren volgens de gids een beetje chagrijnig omdat het geregend had. Na het ontbijt (wederom met kaas!) gingen we door naar de laatste bestemming: Isadou en JawJaw. We gingen met de auto naar Atjoni en vanaf daar een uur met de boot naar het eiland Isadou. Het was een soort privé vakantieoord, wat mooi! We hadden een eigen hutje met een leuke palmboom. Het was zonnig en gingen na de lunch in de stroomversnelling zwemmen. Toen sloeg het weer ineens om en kwam er een stortbui uit de hemel. Het bleef nog steeds heerlijk warm. Bijzonder moment om in een stroomversnelling te zitten met regen en duizenden regendruppels op het water. Gelukkig kwam de zon al snel weer en hebben we nog lekker in de zon gelegen! 's avonds hebben we een nachttocht gedaan met de boot. We hebben een kaaiman gezien van 1,5 meter! de lucht was helder en af en toe vloog er een vuurvliegje langs! Terug op het kamp kregen we een olielamp, omdat de stroomvoorziening om 12 uur werd afgesloten.

De laatste dag van onze trip was aangebroken. Na een stevig ontbijt gingen we samen met Sezi (onze gids) een jungle wandeling maken. Het was goed warm en de muggen waren weer met grote getallen aanwezig. We liepen over een akker heen waar cassave en vruchten werden verbouwd. Senzi legde ons uit wat er allemaal te vinden was in de natuur:

- een telefoonboom: als je in nood bent, sla je met een stok op deze boom. Het geluid galmt zo ver door dat mensen van een dorp dat kunnen horen.

- een blad wat net schuurpapier was. Hier werden de boten mee geschuurd.

- Dat mieren er zijn om een boom te beschermen, zodat apen de bladeren niet opeten

Zo na het "Willem Wever gehalte" gingen we terug naar het eiland. Nog even genieten van de zon en de lunch, was het tijd om terug te gaan naar Paramaribo. Tegen 5 uur waren we weer terug bij de Prinsessestraat. Het leek of ik mijn huisgenootjes al heel lang niet meer gezien had. Het was donderdag, dus moest Alwin natuurlijk ook mee naar Havana. Havana is een discotheek waar wij meestal op donderdagavond heen gaan. Het was een uur of 5 voordat wij eindelijk in bed lagen. Ik had Alwin uitgelegd dat ik hem meestal een goedemorgen wens via whatsapp, maar dat ik hem persoonlijk een goede nachtrust kunnen wensen!

Na een aantal dagen rustig aandoen en zwemmen (en levend verbranden he lieverd?) hebben we de tegels voor onze badkamer uitgezocht. Even een zakelijke afspraak tussendoor, zodat de bouw van ons huis verder kan als Alwin weer terug is in Nederland. We kregen een email dat wij nog mee konden met een dolfijnentrip en kaaimannentour. Hup wat eten mee en op naar Leonberg. Ik heb deze trip al een keer eerder gedaan met mijn huisgenoten, maar ik wilde dat Alwin het ook zou zien! De dolfijnen waren beter zichtbaar en kwamen elke keer naar de boot toe. Je kon goed zien dat ze roze met grijs waren, super mooi! Daarna hebben we roti gegeten en kennis gemaakt met de papegaai van het dorp Magretha. Alwin wilde graag nog roti eten voordat hij naar huis ging, dus hij had extra geluk. Het was gestopt met regen en de kaaimannen waren goed zichtbaar. We hebben er één kunnen pakken en zijn we mee op de foto geweest. Daarna maar weer snel in het water gedaan.want ergens vond ik het wel een beetje zielig..hup wees vrij beestje!

De laatste volle dag voor Alwin is aangebroken..We zijn naar de rumfabriek geweest. We kregen eerst uitleg in het museum en daarna een rondleiding door de fabriek heen. Hier voelde Alwin zich thuis als productieplanner! Helaas stelde hij soms te moeilijke vragen die de gids helaas niet wist. De gids deed alleen de rondleiding omdat ze toerisme had gestudeerd. Daarna hadden we een rumproeverij! Heel leuk om de verschillende soorten te proeven. Daar zaten jut en jull om 10 uur in de ochtend aan de rum. Daarna hebben we wat flesjes gekocht en hebben we geluncht in de stad. Daarna heeft Alwin zijn koffer ingepakt en dan merk je ineens hoe snel de tijd is gegaan! We zijn daarna samen uit eten geweest bij de Waag. Ik had de hele week lopen zeuren om een kaasplankje en nu was het eindelijk zo ver! Met Coldplay op de achtergrond, perfect momentje.

Alwins laatste dagje hebben we nog even rustig aan gedaan. Rond 1 uur gingen we samen met mevrouw Mahala en haar dochtertje (buurvrouw) Alwin terug brengen naar het vliegveld. De zon scheen weer goed door en Alwin kon nog even genieten van de hitte hier! Het afscheid was wel moeilijk, maar over 7 weken ga ik alweer terug naar Nederland. We zijn over de helft.

Een super tijd en we hebben alles eruit gehaald wat erin zat! We hebben er beiden onwijs van genoten!!

Ik zal een aantal foto's toevoegen zodat jullie mee kunnen genieten van deze fantastische tijd..mocht je er meer willen zien dan nodig ik jullie vanzelf uit voor een fotoshow avond als ik weer terug ben :P

Een warme groet uit het mooie Suriname!!

Liefs Doret

Tip: Bij "foto's bij verslag" staat rechtsonder ga naar het overzicht, zo kun je alle foto's (63 stuks) zien en niet alleen de eerste tien. Have fun!

• 10 Mei 2016 - 10:15

Fenneke Weide:

Doret, wat kun jij geweldig beeldend schrijven. Ik zie het zo allemaal voor mij. En dan die prachtige foto's! Geniet nog even van jouw tijd in Suriname! Liefs van Fenneke

• 10 Mei 2016 - 11:28

Mama:

Prachtig , wat een belevenis. En zo mooi dat jullie dit samen konden doen. <3

• 12 Mei 2016 - 09:56

Dina Hooijer:

Mooi verhaal en foto's!
    Fijn dat jullie beiden zo genoten hebben!
    Nog een hele goede tijd gewenst!

Groetjes Dina

• 12 Mei 2016 - 22:30

Hennie Smid:

Wat prachtig verhaal! Lijkt me super om eens mee te maken.
    Mooi dat Alwin dit nu ook meegemaakt heeft.
    Nog fijne weken toegewenst!